Konst, kokbok eller inlägg i miljödebatten?
10°C - Recept från Forsmarks skärgård är något så ovanligt som en hybrid mellan en kokbok och experimentell samtida konst som dessutom kan läsas som ett inlägg i debatten om människans miljöpåverkan.
Konstnärerna Carl Johan Erikson och Karin Willén har var sitt sommarhus i närheten av Forsmarks kärnkraftverk och tillbringar mycket tid i den uppländska naturen. För några år sedan började de att tillreda och bjuda på fisk från området i en serie konstnärliga aktioner. Nu har de sammanställt tolv fiskrecept i denna ”muterade” kokbok som också innehåller bilder från en av aktionerna och en ”dykritual” i varmt kylvatten samt efterord av författaren Jesper Olsson.
I aktionerna och i arbetet med boken har Erikson och Willén tillagat fisk som är fångad i närheten av kylvattenutloppet från Forsmarks kärnkraftverk. Vid utloppet är vattentemperaturen betydligt högre än normalt vilket påverkar fisken och andra organismer. Till exempel bidrar det varmare vattnet till att fiskarnas ämnesomsättning och storlek ökar vilket samtidigt innebär en större påfrestning på deras inre organ. Kanske är det till och med så att genetiska mutationer och evolutionära språng under kort tid ägt rum i dessa vatten? Hur bör vi i så fall förhålla oss till de förvandlingarna?
Jesper Olsson skriver i efterordet: ”På ett av fotografierna är det gröna mer kompakt, mer articifiellt. Som om fotosyntensen slagit fel.” Han fortsätter: ”Denna vaga oro i kombination med kokboksgenrens praktiska och muntra målmedvetenhet anger grundtonen i Eriksons och Willéns receptsamling. En kokkonst av andra graden, kanske man kalla det. För till skillnad från de ingrepp i naturen som en gång, i historiens gryning, separerade det kokta från det rå, som lade grunden till en struktur för kultur och natur, så är det här en konst som vill upphäva den typen av skillnader – eller åtminstone undersöka och fundera kring deras (o)hållbarhet idag.”
Här köper du förlagets böcker
Pressröster om 10°C
Är den radioaktiv? Oron hänger i luften när konstnärerna Carl Johan Eriksson och Karin Willén serverar en strömmingsmacka med potatis och inlagd rödlök under presentationen av sin nya bok ”10 ° C. Recept från Forsmarks skärgård”.
Birgitta Rubin, Dagens Nyheter, 3 april 2016
10°C upprätthåller ett obehag, trots att recepten verkar helt vanliga. Vilket också det blir skrämmande. Hur kan vi fortsätta leva i det helt normala, när världen är rubbad?
Ulrika Stahre, Aftonbladet, 13 mars 2016
Tv-program och alldeles vanliga kokböcker framställer matlagning som något praktiskt och trevligt där ekologiskt blivit det nya, tacksamma, lösenordet. ”10°C Recept från Forsmarks skärgård” är just därför så effektiv. Med sin medvetna, poetiska förvirring av begreppen.
Bodil Juggas, Arbetarbladet, 31 mars 2016
De två konstnärerna har gjort en kokbok, visst. Och om någon som köper boken just för recepten är det helt ok. Men Karin Willén och Carl Johan Erikson vill mer. De ser boken som ett konstverk och hoppas att läsarna ska få sig en tankeställare.
Ingela Söderman, Uppsala Nya Tidning, 8 maj 2016
Om boken och kontaktuppgifter
ISBN: 978-91-637-0031-6
Inbunden, färg, 104 sidor
Efterord av Jesper Olsson
Formgivning: Carl Johan Erikson, Karin Willén och Johanna Finne
Kontakt: Jon Brunberg, info@jonbrunbergforlag.se, 070-314 36 92
Boken är en del av ett konstnärligt forsknings- och utvecklingsprojekt vid Kungl. Konsthögskolan
Om författarna
Carl Johan Erikson är konstnär och arbetar ofta med konceptuella dokumentationer av praktiker, fenomen och artefakter i frikyrkliga miljöer och kontexter. Han har tidigare givit ut tre böcker på OEI editör. Armageddon – The End: a topographical survey (2013) blev nominerad till Svenska fotobokspriset 2014.
Karin Willén är konstnär och arbetar med verk och verksamheter inom stadsutveckling och politik. 2006 fick hon Stockholms arkitekters pris och i samband med Stockholms stads programsamråd för Slakthusområdet 2016 är hon en av initiativtagarna till Platsdriven parallellprocess.
Jesper Olsson är litteratur- och mediehistoriker vid Linköpings universitet och har bland annat forskat kring konkret poesi, bandspelaren som estetisk teknologi och litteratur och digitala medier. Han är också verksam som kritiker i Svenska Dagbladet och var med och grundade tidskriften OEI.
Omslag